• فارسی
  • English
  • فارسی
  • English
  • فارسی
  • English

تجربه و نمونه کار در بازار تولیدات انیمیشن

مدیر تولید مؤسسه انیمیشن حور می‌گوید که اگرچه در بازار تولیدات انیمیشن مدرک تحصیلی هم مهم است، اما این نمونه کار و تجربه است که حرف اول را می‌زند.

رضا تقدسی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره اهمیت بحث آموزش در حوزه تولیدات انیمیشن گفت: غالب افرادی که در حوزه تولید پویا‌نمایی (انیمیشن) کار می‌کنند، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، چرا که انیمیشن یک هنر تخصصی و بسیار سخت است. به‌طور کلی و برخلاف باور عامه مردم، تولید یک محصول پویا‌نمایی روالی دارد که از مرحله ایجاد ایده آغاز شده و با مدل‌سازی، طراحی‌های اولیه، ساخت و …ادامه پیدا می‌کند. هرکدام از این مراحل نیز ظرایف و پیچیدگی‌های خاصی دارد.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین بخش انیمیشن، ایده‌پردازی است. ایده‌پردازی تلفیقی از تخیل و فانتزی است و می‌تواند طنز یا جدی باشد. یک برداشت اشتباه همیشه وجود داشته و دارد که خیلی‌ها مخاطبان انیمیشن را منحصر به کودکان می‌دانند، در صورتی که این هنر هیچ محدودیت سنی ندارد، کودکان بیننده‌های اصلی هستند اما انیمیشن‌های مطرح دنیا غالباً علاوه بر کودکان مخاطبان بزرگسالان راهم به عنوان گروه اصلی در نظر می‌گیرد.

انیمیشن یک هنر تخصصی و بسیار سخت است

مدیر تولید مؤسسه انیمیشن حور گفت: در حال حاضر مراکز مختلف دولتی و غیردولتی بحث آموزش انیمیشن را دنبال می‌کنند. از جمله باید به دانشگاه‌ها اشاره کنم. این دانش‌افزایی خیلی خوب است، اما اگر بخواهیم هنر پویا‌نمایی به یک صنعت تبدیل شود، باید در کنار دانش افزایی، تجربه‌افزایی دانشجویان را هم در نظر گرفت.

تقدسی در توضیح این مطلب گفت: من در طول سه دهه فعالیت خودم در این حوزه، بارها دیده‌ام نیروهای جوانی که از محیط دانشگاه وارد این کار می‌شوند سواد و اطلاعات بالایی دارند، اما گاهی حتی یک فریم انیمیشن هم تولید نکرده‌اند. برای استخدام در یک پروژه تولید یا یک شرکت تولید‌کننده انیمیشن در کشورهایی که در این حوزه پیشتاز هستند و بازار را در دست دارند، مدرک تحصیلی هم مهم است اما این «نمونه کار» است که حرف اول را می‌زند. پس سیاست‌گذاران دانشگاهی باید تمهیداتی بیندیشند که هنرجویان انیمیشن به سمت کسب تجربه‌های عملی بروند و در آموزش متوقف نشوند.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید این موضوع را در نظر بگیرند که این دانشجو در نهایت می‌خواهد وارد بازار کار شود بنابراین بدون تجربه هیچ‌جا قبولش ندارند. در نتیجه خیلی اوقات فارغ‌التحصیلان جوان، پرانرژی و با نبوغ بالا که از دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند از نظر داشته‌های علمی از هم‌نسلان ما بالاتر هستند، اما از حیث تجربه بسیار فقیرند. این برای مدیر یک شرکت تولید پویا‌نمایی نامطلوب است و به نوعی توی ذوق می‌زند.

مدیر تولید مؤسسه انیمیشن حور عنوان کرد: ما در مؤسسه خودمان حتی بدون این که توقعات مالی خاصی داشته باشیم، همواره در کنار نظام دانشگاهی کشور بوده‌ایم. این را وظیفه خود می‌دانیم که برای افزایش سطح کیفی تولیدات پویا‌نمایی و تجربه‌اندوزی هنرجویان این رشته، بازوی کمکی دانشگاه‌های کشور باشیم و فضا را برای کسب تجربه‌های عملی برای هنرجویان انیمیشن فراهم کنیم.

اگر می‌خواهیم هنر انیمیشن به یک صنعت تبدیل شود، باید در کنار دانش افزایی، تجربه‌افزایی دانشجویان را هم دنبال کنیم

وی اظهار کرد: وقتی فارغ‌التحصیلان رشته انیمیشن بعد از چهار سال تحصیل در این رشته، وارد بازار می‌شوند باید با تبحر پای میز کار بنشیند نه این که تازه مواردی را به صورت عملی آموزش ببینند که مقدمات کار محسوب می‌شود. آنها باید به‌عنوان یک نیروی شش‌دانگ، تجربه تولید، تبدیل ایده به مدل و محصول، فشارهای کاری و… را داشته باشند تا بتوانند با درک شرایط عینی، تولیدات استاندارد و ماندگاری را از خود به جا بگذارند.

تقدسی در ادامه از آمادگی مؤسسه انیمیشن حور برای همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک و حتی تولیدات پویا‌نمایی با اهداف آموزشی و اجتماعی خبر داد.

به گزارش آنا، مؤسسه انیمیشن حور از سال ۱۳۷۰ کار خود را در زمینه تولید آثار انیمیشن آغاز کرده‌ است. ساخت ۳۰ سریال انیمیشن برای تلویزیون و مراکز مختلف و تولید تیزرهای انیمیشن آموزشی از جمله «سیا ساکتی» و «بابا برقی» و همچنین سریال ۵۰۰ قسمتی «مهارت‌های زندگی» برای تلویزیون از جمله تولیدات این مؤسسه است.